Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be
Informatiemagazine dat federale ambtenaren bij elkaar brengt
Lid van FED+?

Huis + thuisgevoel = geluk

Toon grote weergave Binnenland

Hoe belangrijk is een thuisgevoel? En hoe bepalend is het om je gelukkig te voelen? Kersvers kenniscentrum ILIV bundelt het thuisgevoel van de Belg in een Trendrapport. Wij serveren je de highlights.

Gevoelige materie

Een thuis gaat over gevoelens, over warmte, mensen, geborgenheid en veiligheid. Een thuis brengt je in balans, maakt je gelukkig. En je thuishaven is een mooi tegengewicht voor je hectische leven daarbuiten. Werk, actie, social life. De Belg heeft een positief thuisgevoel en scoort daarmee hoog op de geluksladder. Ward Joppen, onderzoeker bij ILIV: “Thuisgevoel is een filosofisch thema omdat het moeilijk kwantificeerbaar is. In de panelgesprekken merk je dat een thuisgevoel vooral iets is dat je opmerkt als het afwezig is. Mensen kunnen heel goed vertellen waarom ze zich ergens niet thuisvoelen. Ze vinden het echter veel moeilijker om te definiëren wat maakt dat ze zich ergens thuisvoelen.” Waarom een huis een thuis wordt? De aanwezigheid van mensen die je graag ziet.

Mijn huis, een thuis

Thuisgevoel is onlosmakelijk verbonden met je woning. De Belg en de baksteen. Een mythe die ook in het onderzoek van ILIV niet wordt ontkracht. Het thuisgevoel bij de eigenaar van een woning is immers aanzienlijk groter dan dat van een huurder. Ongeacht of het gaat om een huis of een appartement. Eigenaar zijn van een woning is een voorwaarde om gelukkig te zijn. Pech voor wie uit de boot valt? Vooral aanleiding tot een generatiekloof. Jonge mensen huren tot ze hun gedroomde stek vinden, en vooral tot ze er de middelen voor hebben. Hier knelt de maatschappelijke schoen. Nu de prijzen op de immomarkt tot ongekende hoogte klimmen, wordt het voor de jonge generatie almaar moeilijker om een woning te kopen. Ward: “De volgende fase van ons onderzoek meet het effect van de crisis op het thuisgevoel. Hoe hard voel je dat een woning financiële zekerheid biedt. Maar ook de angst van jonge mensen om nooit nog een huis te kunnen kopen.” Voorlopig ziet het er niet rooskleurig uit als je weet dat gelukkig zijn en thuisgevoel erg verweven zijn met het eigenaar zijn van een woning. Wellicht een opportuniteit voor nieuwe betaalbare samenlevingsvormen à la co-housing en kangoeroe-wonen. Beide woonvormen met een gezond evenwicht tussen gemeenschappelijke en gescheiden leefruimte.

Groen, groener, groenst

De Belg ziet het groen. Een eigen lapje grond in de vorm van een ommuurde tuin scoort hoog. Ward: “Wij hebben behoefte aan een eigen privaat stukje groen. Dat zie je niet in andere landen.” Heb je geen gazon, dan wordt het uitzicht op een plekje natuur belangrijk. Het zicht op een boom, een park of een grasperk van de buren. Ook mensen in een woontoren hebben een versterkt thuisgevoel als ze kunnen kijken naar een parkje. Een mini-terrasje is een voltreffer omdat het een plek is die je groen kan maken. En voor een volkstuintje kom je vandaag op een wachtlijst.

In de coulissen

Een plek waar je jezelf kan zijn, is niks nieuws. Erving Goffman, één van de grondleggers van de sociologie, noemt thuis het achterplan en de wereld het voorplan. Op het voorplan speel je je verschillende rollen en oefen je functies uit. Op het achterplan kun je je ware zelf zijn. Het podium versus de coulissen. Ward: “Binnenshuis heeft een badkamer die functie. Een plek waar je tot rust komt. Dat afsluitaspect wint aan belang in onze uptempo wereld.”

Thuis getypeerd: Welk thuistype ben jij?

Op basis van thuisgevoel, tekent ILIV zes types bewoners. Ieder met een eigen kijk op thuis. Zes types mensen, zes manieren om een thuis te beleven.

Type 1: open deur-mensen 17%

Zijn hartelijk en warm en heten iedereen altijd welkom. Ze houden van gezelligheid maar inrichting is minder belangrijk. Open deur-mensen wonen overwegend in het Nederlandstalige landsgedeelte. Zowel in de stad als aan de rand of op het platteland. Zelfontplooiing en vrijheid vinden ze belangrijk. Ze leven comfortabel en hechten minder belang aan prestige, geld of luxe.

Type 2: verkeerde deur-mensen 21%

Halen weinig vreugde uit hun thuis. Hun woning gebruiken ze om te eten en te slapen. Ontspanning zoeken ze elders. Hun huis is eerder een verblijfplaats, minder een thuis. Onverwachte gasten zijn niet gewenst. Inrichting of decoratie is onbelangrijk. Verkeerde deur-mensen zijn minder gelukkig met hun woning en met het leven in het algemeen.

Type 3: deur op een kier-mensen 20%

Voelen zich onzeker over hun huis. Hun thuis is hun toevluchtsoord. Onverwacht bezoek is een nachtmerrie. Ze liggen niet wakker van hun interieur maar zijn wel gehecht aan hun spulletjes. Ze leven met hun kinderen en huisdieren en zijn gesteld op hun privacy. Ze zijn minder gelukkig met hun woning en met het leven in het algemeen.

Type 4: gesloten deur-mensen 14%

Zijn gestructureerde mensen die niet houden van onverwacht. Hun huis is een versterkte burcht van waaruit ze de wereld buitensluiten. Visite geeft hen stress. Maar als er bezoek komt, sloven ze zich uit. Ze zijn erg gesteld op netheid en poetsen en ze besteden veel tijd aan inrichting en decoratie. Ze zijn ouder dan gemiddeld met kinderen die het nest uit zijn en komen beduidend meer uit het Franstalige landsgedeelte. Ze hechten veel belang aan prestige en geld hoewel ze zelf niet de grootverdieners zijn.

Type 5: achterdeur-mensen 15%

Zijn hartelijk en stellen hun huis open voor anderen. Een thuis betekent voor hen warmte en veiligheid. Iedereen is welkom. Onverwacht of uitgenodigd. In hun interieur past alles bij elkaar. Het geheel is ‘af’ dus besteden ze geen tijd en geld aan hun interieur. Achterdeur-mensen komen goed rond en leiden een luxueuzer leven. Toch vinden ze geld en prestige niet belangrijk. Ze hebben een ouder profiel en zijn overwegend Nederlandstalig.

Type 6: schoenen voor de deur-mensen 13%

Hebben geen rommel, zorgen voor hun huis en besteden veel aandacht aan hun interieur. Het zijn planners die zich goed voelen in een gestructureerde en ordelijke omgeving. Hun thuis weerspiegelt hun persoonlijkheid. Bezoek graag, maar op afspraak. Hun interieur is afgeborsteld en met zorg samengesteld. Het is hun visitekaartje. Ze hebben een comfortabele levensstijl en hechten belang aan luxe en comfort. Ze wonen meer dan gemiddeld in een appartement en de meerderheid woont in het Nederlandstalige landsgedeelte.

Shiny happy people?

Jawel. De Belg woont goed en voelt zich gelukkig in z’n stek. Mensen, een tuin, wat leuke spullen, meer hebben we niet nodig om ons thuis te voelen. De gemiddelde Belg heeft de thuishaven die hij zichzelf wenst.  

Thuistrends op de voet volgen?
www.iliv.be

 


Reacties

Archief: Reportage

Yes/No dialog

Ja Nee Sluiten x

Stuur naar een collega

Sluiten x

Login

Sluiten x
Sluiten Sluiten x

Klik op de afbeelding om te vergroten

Sluiten Sluiten x

Content dialog

Sluiten Sluiten x